Kategorier
Länkar

Apples Imessage skickade sms till fel person

Imessage

Pernilla Antonssons meddelanden via imessage hamnade hos fel person.
– Det är inte klokt att det får fungera så här. Privata meddelanden inte ska kunna hamna i händerna på en okänd person, säger Pernilla Antonsson.

Allt började för drygt två veckor sedan. Efter att ha fått sin mobil stulen skaffade Pernilla Antonsson ett kontantkortsabonnemang med ett nytt mobilnummer från Telia. Hon stoppade in sim-kortet i en gammal Iphone hon hade liggande hemma och skickade ut det nya numret till sina vänner på Facebook.

Men snart står det klart att inte ett enda av de sms som vännerna skickar från sina Iphones till nya mobilnumret kommer fram till Pernillas mobil. I stället får de svar på sina textmeddelanden från en okänd man. Det visar sig snabbt att mannen så sent som i somras innehaft det mobilnummer som Pernilla Antonsson nu fått av Telia.

Efter flera turer med Telias support får Pernilla Antonsson beskedet att felet ligger utanför deras kontroll. De hänvisar till en tjänst på Apples supportsida där Iphoneanvändare kan radera kopplingen mellan mobilnumret och användarens Apple-id.

– Vad vi förstår kan detta inträffa när kunden byter telefon eller nummer, men missar att uppdatera sitt Apple-id. Om Imessage fortfarande är kopplat till ett Apple-id med det gamla numret så kan den tidigare innehavaren av numret fortsätta få sms som egentligen ska gå till den person som tagit över numret, säger Teliasoneras presstalesman Nicholas Rundbom.

Computer Sweden har utan framgång sökt Apple för att ställa frågor om de felskickade sms:en. Men av ett samtal mellan Apples support och Pernilla Antonsson som Computer Sweden lyssnat på, framgår att Apple tar allvarligt på händelsen.

– Vi har tagit den här frågan till högsta möjliga tekniska nivå, säger supportpersonen under samtalet.

Pernilla Antonsson säger att varken hon eller vännerna som messade till hennes nya nummer haft den minsta möjlighet att förutse att deras privata meddelanden skulle hamna rakt i famnen på en för dem okänd man. Hon tycker att Apple ska ta på sig ansvaret för händelsen och genomföra förändringar så att felet aldrig kan upprepas igen.

Apple tvingades i våras gå ut och svara på kritik från amerikanska Iphone-användare som drabbats av likartade problem som Pernilla Antonsson. Beskedet då var att man arbetade med en mjukvarufix. Apple har också lagt ut en tjänst på sin supportsajt där användare kan ta bort kopplingen till Apple-id till mobilnummer de inte längre använder.

Så här gick det till

  1. Pernilla Antonsson köper ett kontantkortsabonnemang från Telia med ett nytt mobilnummer. Hon stoppar in sim-kortet i en gammal Iphone hon har liggande. Hon aktiverar inte Imessage.
  2. Ett par av hennes vänner skickar sms till hennes nya nummer från sina Iphones. Men inte ett enda av sms:en kommer fram.
  3. Det visar sig att vännernas sms istället hamnat hos en okänd man som tidigare innehaft mobilnumret.

De tekniska orsakerna

  1. När den ”okände mannen” hade mobilnumret kopplade han det till sitt Apple-id. Kopplingen sker närmast med automatik när man stoppar in sitt sim-kort i en ny Iphone.
  2. När Pernilla Antonsson får sitt nya nummer av Telia stoppar hon in sim-kortet i en gammal Iphone som hon har liggande. Därför blir aldrig numret kopplat till hennes Apple-id.
  3. När hennes vänner skickar sms från sina iphones till hennes nya mobilnummer, kollar Apples system om det finns något Apple-id kopplat till det aktuella mobilnumret.
  4. När Apples system konstaterat att den okände mannens Apple-id är kopplat till mobilnumret, omvandlas sms:en till automatiskt till Imessage-meddelanden. Dessa skickas som datatrafik till de Appleenheter som finns kopplade till den okände mannens Apple-id.