Kategorier
Länkar

Elgigantens vd: ”Vår bästa jul någonsin”

Inför julen spådde Elgigantens vd Niclas Eriksson att julhandeln skulle trotsa handelsprogonoserna och öka med 7 procent.

Hans egen prognos visade sig dock vara för lågt satt. Kedjans försäljning under december ökade nämligen med 12,2 procent jämfört med föregående år.

–  Vi har haft en otroligt positiv utveckling under hela 2013 och var väl förberedda för julhandeln med fler produkter, bättre tillgång och bättre priser än någonsin tidigare. Kort sagt upplevde vi att hade alla förutsättningar för att göra vår bästa jul någonsin och det gjorde vi också, med råge. Jag är otroligt stolt över våra medarbetare som gjort en heroisk insats och som tagit så väl hand om våra kunder under hela december, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Kedjan presenterar också siffror för hur kunderna valt att handla. Antalet kunder i varuhusen ökade med 7 procent jämfört med föregående år, antalet kunder som kontaktade kundtjänst ökade med 10 procent medan besöksfrekvensen till internetbutiken ökade med hela 21,6 procent.

Niclas Eriksson konstaterar också att 25 procent av försäljningen via kundtjänst och internet gick via Elgigantens tjänst Collect@store, där kunderna bokar sin produkt för att sedan hämta den i närmsta varuhus.

–  Andelen kunder som väljer att använda sig av tjänsten Collect@store växer stadigt och det pekar på ett nytt handelsmönster. Vi har valt att satsa på en flerkanalslösning som möjliggör för kunderna att nå oss via flera kanaler för både inköp och support och det ger en flexibilitet som överrensstämmer bättre med kunderna vardag och som de nu börjar dra nytta av.