All articles Från Ouya till ohnej – konsolen som kom av sig ————————— Foto: Flickr (CC) Tänk dig en ny konsol med ett spelbibliotek större än vid någon annan spelkonsols introduktion, allt går att prova kostnadsfritt, priset är endast 99 dollar och dessutom ett helt öppet system som du kan göra vad du vill med. Låter det för bra för att vara sant? Vi gillar idén men tyvärr, svaret är ja. Tidig framgång Den 10 juli 2012 drog kickstarterprojektet för Ouya igång. Målet var 950 000 dollar och för detta skulle upphovspersonerna göra en konsol som körde Android-spel med handkontroller och på teven. När tiden var slut hade 63416 personer bidragit med hela 8 596 474 dollar. Ouya kom därmed att ses som en framgångssaga långt innan produkten börjat levereras. Bortsett från vissa leveransproblem som bottnade i den överväldigande efterfrågan har utvecklingen och tillverkningen gått som förväntat och jag fick min redan i slutet av mars. Konsolen är en minimal kub och det finns inget att klaga på där – tyvärr har man inte lagt ner lika mycket jobb på handkontrollen som känns alldeles för plastig – särskilt i de båda trigger-knapparna. På 90-talet var det en rad konsoltillverkare som lärde sig att det inte räckte med en överlägsen hårdvara, det gällde även att ha tillräckligt många spel vid lanseringsdatum för att den skulle vara intressant. Dessvärre lär personerna bakom Ouya lära sig att det inte räcker med massor av spel – det måste också finnas ett par som faktiskt lockar till köp. Kvantitet före kvalité Spelbibliotek idag, precis som när jag fick den i mars, duger helt enkelt inte till. Det finns några godbitar så som Canabalt och Final Fantasy 3 men det är inte på något sätt unika spel för konsolen och de är inte heller i behov av en handkontroll, det som skiljer Ouya från vilken annan mobiltelefon som helst. Inte ens gränssnittet gör oss glada; det laggar stundtals rätt rejält, har långa laddningstider och det saknar sökmöjligheter – ja, du läste rätt, det går inte att söka upp det spel du är intresserad av att ladda ner utan du måste gissa hur du skall komma dit genom olika kategorier och genrer. Själva nerladdningen av nya spel sker långsamt och det finns inte något sätt att se vad du håller på att ladda hem för tillfället samt hur många procent som är kvar. Vidare levererade inte spelet Canabalt, då repsonstiden mellan kontrollen och spelet var alldeles för långsamt – oklart dock om det är spelet, kontrollen eller konsolens fel. Ouya levererar inte någonstans Sammanfattningsvis handlar det alltså som en konsol som visserligen är billig men som har en medioker handkontroll, få unika och intresseväckande titlar, samt ett trasigt gränssnitt. Det går inte heller att ansluta till Google Play och andra Android-enheter kan inte komma åt Ouya-anpassade spel. Vad säger utvecklaren? Bortom spelandet pratas det mycket om öppna plattform, utvecklare skall i princip kunna använda den till vad som helst. Därför frågade jag Tommie Podzemski, Arrays egna kodmagiker tillika en av rösterna i Slashat: Är Ouya något som du kommer att ha användning för samt vad tycker du om den rent generellt? Tommie Podzemski: “Ouya är mer intressant som idé än dess genomförande. Hårdvaran håller tyvärr så låg nivå att mjukvaran och enhetens potential blir lidande.” och fortsätter “Kombinationen Android (både som OS och mjukvaruplattform), dedikerat UI för stora skärmar och billig hårdvara är en hit. Men tyvärr känns Ouyan i sin första version som framstressad och buggig.” Ouya kostar 99 euro och finns bland annat att köpa via Amazon UK. Read more: http://array.se/nyheter/fran-ouya-till-ohnej-konsolen-som-kom-av-sig/ ————————— 2013-08-08 10:30:07 Dark RSS Reader www.darkrss.ch
Kategorier