Kategorier
Länkar

Mozilla försvarar annonser i Firefox

Efter kritiken mot beslutet att visa reklam i Firefox går en av Mozillas toppchefer till försvar.

I förra veckan meddelade Mozilla att stiftelsen kommer att införa en ny typ av annonser som visar när en ny flik öppnas i webbläsaren. Beslutet ledde till kritik bland både användare och analytiker. Inte minst på grund av att Mozilla Foundation är en icke vinstdrivande organisation som finansierar utvecklingen av Firefox.

I fredags publicerade Mozillas styrelseordförande, Mitchell Baker, ett blogginlägg där hon försvarar stiftelsens planer.

– På frågan om vi bryr oss om intäkter för att kunna finansiera och underhålla Mozillas arbete är svaret ja. Faktum är att många av oss känner oss skyldiga att göra just det, skriver Mitchell Baker i sitt blogginlägg.

Hon erkänner även att många användare och utvecklare blir misstänksamma när Mozilla förknippas med kommersiell verksamhet.

– I stort sett varje gång vi pratar om våra intäkter blir folk misstänksamma. Det är dock en nödvändighet för att vi ska kunna driva projektet och erbjuda en bättre upplevelse för användarna, skriver Mitchell Baker vidare.

Hon tillägger att det är viktigt att pengarna inte kommer i vägen vad gäller stiftelsens ståndpunkter och att det inte irriterar användarna.

annonser firefox

De nya annonserna i Firefox som kallas för Directory Tiles kommer att visas som brickor med förslag på olika webbplatser. Annonserna kommer dock endast att visas för nya användare och kommer att försvinna inom 30 dagar. Annonserna kommer successivt att ersättas med brickor som visar de webbplatser användaren besöker ofta.