Kategorier
Länkar

Så många plattor låg under granarna

Elektronikbranschen tog i år hjälp av butikscheferna från de stora elektronikkedjorna när årets julklapp skulle utses.

Bilden som målades upp då, om en klart dominerande produkt, var entydig. Och med facit i hand finns samma bild kvar. Surfplattan blev 2013 års julklapp.

Enligt Elektronikbranschens försäljningsstatistik, där Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, Netonnet och Siba ingår, framkommer det att en del kedjor ökade surfplatteförsäljningen med mer än 50 procent, från en redan hög nivå.

Elektronikbranschen uppskattar att det totalt sett under december såldes omkring 250 000 surfplattor i Sverige, vilket är 50 procent mer än samma period 2012.

– Det är tydligt att surfplattan är den allra starkaste symbolen i samtiden. Den passar vår moderna livsstil och är dessutom en generationsöverskridande produkt, säger Klas Elm, vd på Elektronikbranschen.

Även om julhandeln backade så blev försäljningssiffrorna något bättre än vad prognosmakarna förutspått i butikschefsindex.

Mätt i antal gick decemberhandeln ner något, -0,6 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Fortsatt prispress gjorde dock att utfallet för decemberhandeln blev -4 procent, räknat på försäljningsvärde.

– Nu hoppas vi att Butikschefsindex även visar rätt när det gäller butikschefernas positiva tro på försäljningen under det första halvåret 2014, säger Klas Elm.

Utöver surfplattor var större tv-apparter en produktkategori som ökade sin försäljning i december. Jämfört med 2012 såldes 34 procent fler tv-apparater som var 43 tum eller större.