Kategorier
Länkar

Så ska Tieto möta det indiska hotet

Kimmo Alkio vill att Tieto ska bli mer aggressiva på offshoresidan.

Kimmo Alkio vill att Tieto ska bli mer aggressiva på offshoresidan.
Konsultbolaget Tieto har haft det stenhårt de senaste åren. Vinstmarginalen har minskat, vilket resulterat i kraftiga åtgärdspaket.

Detta syns tydligt i senaste delårsrapporten. Antalet anställda är nu 14 102. För ett år sedan var den siffran 15 845.

Å andra sidan kan man skönja en effekt på vinstmarginalen, från 6,9 procent förra året till 8,8 procent i år. Tietos vd Kimmo Alkio påpekar dock att det inte bara handlar om att skära i kostnader.

– Men de senaste två åren har vi varit tvungna att göra väldigt stora neddragningar, eftersom vi haft en stor ineffektivitet. Men att bygga ett framgångsrikt Tieto handlar ju om andra saker: Vilken typ av tjänster vi erbjuder, vår teknik, investeringar i tillväxt och att vi lyckas öka marknadsandelarna i framtidsområden som molnet.

Är du nöjd med en marginal på runt 8-9 procent i ett längre perspektiv?
– Vårt långsiktiga mål är tio procents rörelsemarginal. De senaste åren har vi rört oss i rätt riktning, men den här siffran visar att vi har potential.

Samtidigt som Tieto omorganiserat har de indiska konsultbolagen satsat för fulla muggar i Sverige. Det är en utveckling som inte förvånar Kimmo Alkio.

– Det är naturligt att de företag som vill växa, också gör det i Norden. Men konkurrens är hälsosamt. Vi har varit tvungna att se över vår effektivitet. Det är en global konkurrens på marknaden och det är nog bäst för alla att vänja sig vid det.

Vad har Tieto för fördelar i den här matchen?
– Vi har ett fullskaligt erbjudande, från infrastruktur, systemintegration till mjukvara. Sen är vi nära kunderna och förstår deras behov och affärsprocesser. Vi ligger också högt i kundnöjdhetsundersökningar.

– En annan fördel är att våra beslutsfattare är en timme bort från kunderna, och vi förstår varandras företagskulturer. I rapporten säger Kimmo Alkio att han förväntar sig den nordiska marknaden att växa med runt två procent under 2014.

Kimmo Alkio talar också om att Tieto ska bli mer aggressiva på offshoresidan. I dag står denna för 46 procent av verksamheten.

Vad innebär det att ni ska bli mer aggressiva?
– Vi bestämmer inte ett mål, men vi är mycket aktiva med varje kund, att de ska kunna använda vilken leveransmodell de vill ha. Vi har skalan.

På vilket sätt påverkar en mer aggressiv offshorestrategi antalet anställda i Sverige och Finland?
– Man kan inte bara titta på offshoring. Det är ett element i hela den här branschförändringen som pågår. Det pågår ju samtidigt ett kompetensskifte. Volymerna inom infrastruktur minskar globalt, genom automatisering, så är det, men det handlar inte bara om offshoring. Samtidigt anställer vi arkitekter, projektledare, mjukvaruingenjörer.

I Sverige har det varit mycket diskussioner om prispressen senaste tiden. Hur parerar ni denna, förutom att satsa mer på offshore?
– Priserosionen är inte något som uppkommit det senaste kvartalet. Våra kunder vill att vi ska göra mer och mer: managed services, konsulting, systemintegration och i vissa industrier har vi våra egna mjukvaror. När man kan leverera hela det paketet, då blir man mer konkurrenskraftiga.